En snabb guide till styrketräning

Håll igång kroppen med styrketräning

Alla intalar sig någon gång att ”Jag ska börja träna”. Även om det sällan finns något som hindrar oss rinner tanken ofta ut i sanden. Det kan bero på att vi ställer för stora krav redan från början, att vi ska konkurrera ut Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallone inom en månad. Och det går naturligtvis inte eftersom styrketräning kräver tålamod. Vad bör man veta om styrketräning då?

Många som vill börja träna drar sig för att göra det. De tror att de är för klena för att träna, eller ung eller gammal, eller för tjock eller smal. Du ska inte jämföra dig med någon annan än dig själv. Du tränar exempelvis för att bli starkare, eller för att bli smalare eller större. Styrketräning anpassas efter dina behov – och vem du är. Andra är ointresserade av hur du ser ut eller vem du är på gymmet.

Styrketräning kan kännas betungande till en början. Träningen kommer dock att kännas allt lättare. Vikterna kommer dock att bli tyngre, men din styrka och motivation kommer samtidigt att öka. Inledningsvis kommer du se snabba resultat eftersom det blir en neuromuskulär anpassning. För att se långsiktiga resultat behöver du dock göra en plan för din träning, annars riskerar resultaten att utebli.

Fokusera på basövningar där du använder flera muskelgrupper samtidigt. Det kan vara exempelvis knäböj, bänkpress eller chins. Var noga med att lära dig tekniken redan från början – tekniken är avgörande precis som rutin och regelbundenhet. Träning handlar dock inte uteslutande om träning, utan lika mycket om kost. Kroppen behöver mat för att kunna bygga muskler – du bygger inte ett hus utan virke. Du kan komplettera med kosttillskott, som protein eller kreatin om du vill, men i de flesta fall är kosttillskotten både onödiga och dyra.

Till sist. Ge inte upp. Resultaten kommer inte av sig själv. Om du tränar regelbundet och har tålamod kommer du att se resultat. Kom ihåg att styrketräning är för alla!

styrketräning